Úgy gondolod, hogy a meditáció hatékonyabb módja az elalvásnak, mint a bárányszámolgatás? Vagy jobb időtöltés alternatíva, mint a tévés sorozatok bámulása? Nos, egyesek számára ez igaz.
Azonban azok számára, akik erős meggyőződéssel gyakorolják a meditációt, a meditáció előnyei sokkal nagyobbak annál, minthogy gyorsan el tudjanak aludni.
Alapvetően a meditációt arra találták ki, hogy segítsen az embereknek megszabadítani az elméjüket az élet állandó konfliktusaitól.
Azt ígéri, hogy az embereknek mélyebb ellazultságot és nagyobb önkontrollt biztosít. A meditáció előnyei közé tartozik még önmagunk megértése is, mivel olyan folyamatnak tekintik, amely az embereket az önismerethez vezeti.
Tanulmányok még magyarázatokat is találtak a meditáció néhány előnyének megerősítésére. Ezek a tanulmányok rámutatnak arra, hogy a meditáció az agy tevékenységét a stresszre hajlamos részről az agy nyugodtabb részébe helyezi át. Ez az agytorna csökkenti a stressz, a szorongás és a depresszió hatásait.
Megállapították továbbá, hogy az agy az agyi tevékenységben bekövetkező változásoknak köszönhetően kevesebb félelmet dolgoz fel.
A meditációnak vannak további előnyei is: ténylegesen megszabadítja az embert a múltbeli traumák kötöttségeitől, amelyek a „befejezetlen ügyek” érzését okozzák, és akadályozzák a növekedést. Ezáltal az ember élvezni tudja azokat az apró örömöket is, amelyeket a pillanatok hoznak.
A meditáció előnyei véget vetnek a nem létező dolgok, vagy a nem tapasztalt érzések keresésének.
Megtanítanak minket arra, hogyan értékeljük a jelent.
A meditáció egy egyszerű módszer arra, hogy finoman visszavezessen minket a MOST-ba, és elengedjük a JÖVŐT és a MÚLT-ot.
A meditáció előnyei miatt sok pszichológiai problémákkal küzdő ember talált szövetségesre ebben az elmegyakorlatban: képes kihúzni az embert a depresszióból.
És mivel jobban megismerjük önmagunkat, a meditáció arra is ösztönzi az embereket, hogy leszokjanak a szenvedélyektől való függőségükről, segít a gyógyulásban és a felépülésben, és jobb és egészségesebb életet éljenek.
A túl sok stressztől és extrém szorongástól szenvedő, de rendszeresen meditáló embereket nem kell gyógyszerekkel kezelni,
Rájöttek arra is, hogy a meditációval való időtöltés jó pánikroham-megelőzésre is.
Bár a meditációban számos technika létezik, mindegyiket ugyanúgy kell kezelni. Nem arra szolgálnak, hogy megoldják a problémáinkat vagy gondtalanná tegyék az életünket. Azért vannak, hogy jobban elfogadjuk az életet és annak kihívásait.
Íme a legfontosabb meditáció típusok
1. Buddhista meditáció
A buddhista meditáció és más technikák közötti különbségek és hasonlóságok.
A buddhista meditáció vallásos gyakorlat, vagy egyszerűen csak egy elmegyakorlat, mint a legtöbb másik?
Bár a buddhista meditáció nem vallási tevékenység, de a buddhista vallás céljai inspirálják. Végül is az emberi elme a buddhista tanítás középpontjában áll…
A Dhamma, vagyis Buddha tanítása valószínűleg a leginkább félreértett az összes többi vallás közül. Buddhát is Istenhez hasonlítják, és az emberek a buddhista meditációt hipnotikus módszernek tekintik, amellyel el lehet menekülni a való világ elől.
A buddhizmusban nyolc nemes igazság szerepel. Ezek közül a legfontosabb az első négy:
- Az első nemes igazság a dukkha, egy páli szó, amely a kellemetlen tapasztalatokat jelenti, mint az aggodalom, fájdalom, bánat, félelem stb.
- A második nemes igazság rámutat, hogy a dukkha a vágy és a sóvárgás következménye.
- A harmadik nemes igazság kimondja, hogy a dukkha feloldható, míg a
- negyedik nemes igazság elmondja, hogy milyen eszközökkel lehet elérni a harmadik nemes igazságot. A buddhizmus a negyedik nemes igazságon keresztül szorosan kapcsolódik a buddhista meditációhoz. Olyan módszerré vagy fegyelemmé alakult át, amely megszabadítja az embereket a negatív érzések rabságából, és javítja az emberi élet természetét. A Dhamma ezen része a Nemes Nyolcrétű Ösvény néven ismert, amely olyan tanulságokat foglal magában, amelyek befolyásolhatják az ember életének személyes és társadalmi aspektusát.
Ezen a logikán keresztül meg lehet érteni, hogy a gyötrelmek oka csak pszichológiai okok. A logika azt is mondaná, hogy a gyógymód is pszichológiai.
Így a buddhizmus létrehozta a buddhista meditációnak nevezett elmegyakorlatokat, amelyek célja e pszichológiai problémák gyógyítása.
A buddhista meditációt azonban gyakran összekeverik más gyakorlatokkal, amelyek azt állítják, hogy a meditációban való részvétel után hatalmas erővel rendelkeznek, pedig ez teljesen ellentétes a Nyolcrétű Ösvénnyel.
Egyesek a meditációt, beleértve a buddhista meditációt is, a jámbor élet magasabb állapotának tekintik. Azt, hogy a meditáció egy lépés a szentté válás vagy a szent emberré válás felé.
Pedig a meditáció nem egy olyan cselekedet, amely megtéríti a bűnöst, hogy mélyebb elkötelezettséget tanúsítson a vallása iránt. Csupán egy jó eszköz arra, hogy megszabaduljunk az elmét megtöltő zűrzavartól, hogy nyugodtabb életet élhessünk.
A buddhista meditáció céljai nem sokban különböznek a többi meditációs módszertől.
Konkrétan a buddhista meditáció célja az, hogy megszabaduljon a dukkhától és elérje a Nibbánát. Sok buddhista meditációt gyakorló szerint a nibbánát túlságosan nehéz szavakba önteni. De úgy írják le, mint az erkölcsi és pszichológiai érettség legmagasabb pontját.
Mivel a buddhista meditáció, mint minden más technika, személyes tapasztalat, amely önkiteljesedést eredményez, a megvilágosodás és a boldogság elérhetőségébe vetett meggyőződés és hit szerint kell gyakorolni.
2. Csakra (chakra) meditáció
A csakra meditáció megértése.
A csakra meditáció teljes megértésének első lépése annak meghatározása kell, hogy legyen, hogy mi is az a csakra.
Az emberi testnek vannak létfontosságú energiapontjai, amelyeket tudatosan vagy tudattalanul használunk, és amelyek nagyban befolyásolják az életünkben bekövetkező eseményeket. A csakra kifejezés ezeket a létfontosságú pontokat jelöli.
A hét csakra a test különböző részein helyezkedik el. Mind a hét hatással van arra a területre, ahol megtalálható, és mindegyik rendelkezik sajátos tulajdonsággal.
Gyökércsakra
A gerinc tövében található csakra a gyökércsakra. Ez a csakra befolyásolja az ember egészségét, felépítését és biztonságát. Ez a különleges csakra, amelyet a farokcsontnak is neveznek, és hagyományosan muladhara néven ismert, azzal van összefüggésben, hogy az ember teste hogyan kapcsolódik az anyagi világhoz. Egy vörös színű körrel is társítják, amelyet négy arany sziromlevél vesz körül.
Naval csakra
A Naval-csakra vagy szvadisthana, az alhasban található életfontosságú pont, a szerelem, a szenvedély, a szexualitás, valamint a gyönyör érzéseivel van kapcsolatban. A pozitív érzéseket megélő emberek visszajelzést kapnak ebben a csakrában, amelyhez a narancssárga szín társul.
Napfonat csakra
A Napfonatcsakra, amely közvetlenül a köldök felett és a mellkas alatt található, az egyén erejét és akaraterejét befolyásoló létfontosságú pont. Ebben a csakrában találkozik a tekintélyérzetünk, a fegyelem és az önuralom. A sárga színt ehhez a csakrához társítják.
Szívcsakra
A szívcsakra vagy anahata a mellkas közepén található. Ennek a csakrának a középpontjában a szeretet és a megértés áll, valamint az ezekből az érzésekből eredő érzelmek. A zöld színt a szívcsakrához társítják.
Torokcsakra
A torok területén található életfontosságú pontot torokcsakrának vagy vishuddhának nevezik. Ez a csakra az egyén kommunikációjával van kapcsolatban, és szintén az égszínkék színnel társul.
Szemöldökcsakra
A szemöldökcsakra vagy anja a homlokon, közvetlenül a szemek felett található életfontosságú pont. Ez a csakra a fizikai birodalmon kívüli érzékenységünkhöz kapcsolódik, és a buddhisták a „harmadik szem” régiójaként ismerik. Ez a tisztánlátással kapcsolatos fókuszpont az indigó színnel is összefüggésbe hozható.
Koronacsakra
A fej tetején lévő fontos pont, amelyet koronacsakraként vagy sahasrara néven ismerünk, az elmével és a szellemmel kapcsolatos. Ez a csakra az egyén tudatosságára és a Magas Énnel kapcsolatos dolgokra összpontosít, és szintén az ibolya színhez kapcsolódik.
A csakra meditáció gyakorlása felébresztheti a létfontosságú energiapontokat, ami akár mellékhatásokhoz is vezethet.
Például a túl sok mentális energia nem feltétlenül jó azoknak, akiknek kevesebb a fizikai aktivitásuk. A csakra meditációt szakértő megfelelő útmutatásával kell végezni.
3. Keresztény meditáció
A keresztény meditáció az Istennel való személyes és bensőséges beszélgetés egy formája.
A keresztény meditáció nem sokban különbözik a meditáció más formáitól. Azonban nem követeli meg, hogy az ember mantrákat, imagyöngyöket vagy különleges testtartásokat használjon. De mint az összes többi, ez is megköveteli, hogy az ember megszabadítsa az elméjét a túl sok izgága gondolattól.
A mentális imának is tekinthető keresztény meditáció talán a leghatékonyabb módja az Istennel való kommunikációnak. A hivatalos keresztény meditáció a szerzetesekkel kezdődött.
Elemezve olvasták a bibliai verseket, elgondolkodtak a Szentírás jelentésén és üzenetén. A meditációnak ezt a korai formáját „isteni olvasásként” ismerjük.
A szerzetesek a Szentírás lassú olvasásának eredményeként hamarosan ösztönösen imádkoztak. Imáik Istenre irányuló szellemi szeretetteljes gondolkodáshoz vezettek, amelyet szemlélődésnek neveztek.
A fejlődést a Biblia olvasásától az elmélkedésen át az imádkozásig, az Isten iránti szeretetteljes gondolkodásig az imádság létrájaként írták le, amely latin elnevezésekkel lectio, meditatio, oratio és contemplatio.
A huszadik században a keresztény meditációnak két formája alakult ki.
- 1. Az egyik forma a mantrát használó keresztény meditáció. A korai mantra a Maranatha volt, ami arámi nyelven annyit tesz: „Jöjj, Uram”.
- 2. A keresztény meditáció másik formája a központosító ima. Ez a forma egy szent szót használ arra, hogy közvetítse az ember szándékát, hogy Isten jelenlétében legyen. Az ima e szemlélődő formájának másik része az egyén elvonatkoztatása pszichológiai problémáitól.
Avilai Szent Teréz ”Öt R” módszere jó módszer az imában való összpontosítás akadályainak leküzdésére.
Ez a módszer magában foglalja a következőket: Készenlét; Olvasás; Elmélkedés; Válasz; Elhatározás.
- A Ready (Készenlét) azt jelenti, hogy szem előtt tartjuk, hogy Isten jelenlétében vagyunk. Gondolj az iránta való hitedre, bizalmadra és szeretetedre. Bánd meg bűneidet, és kérdezd meg az elmélkedésed célját.
- A Read (Olvasás) jelenthet egy kedvenc szakaszt a Bibliából vagy bármely más spirituális könyvből, vagy akár csak egy kedvenc ima másolatának elolvasását, vagy egy vallásos kép nézegetését.
- A Reflektálni (Elmélkedés) azt jelenti, hogy a gondolataidat az olvasott versre vagy a nézegetett képre összpontosítod, és olyan kérdésekre válaszolsz, amelyek mélyebb elmélkedésre ösztönöznek.
- A Respond (Válaszadás) alapvetően a meditációs folyamat középpontja. Ez tulajdonképpen az Istennel való mélyebb beszélgetés kezdete. Ha elérted ezt a szakaszt, akkor már szabadabban és nyíltabban tudsz vele beszélgetni lelked belső mélységeiből.
- A Resolve (Feloldozás) a búcsú a beszélgetésben. Zárd azzal, hogy megköszönöd Neki az időt, és kedvenc imáddal fejezd be.
Bárhogyan is választja valaki a keresztény meditációt, szem előtt kell tartania, hogy az nem az üdvösség eszközeként szolgál.
Az imához hasonlóan a keresztény meditáció is csupán a lelki fegyelem egy formája, az istentisztelet egy mélyebb fajtája, és egy bensőségesebb találkozás Istennel.
4. Cirkadián meditáció
Az alvás minden előnyét ígéri az alvásidő töredéke alatt.
Képzeld el, hogy néhány percre lehunyod a szemedet meditálni, és megkapod az alvás összes előnyét.
Ez most felkeltette az érdeklődésedet, mi? Tanulhatnál vizsga előtt 20 órát kipihenten. Két jól fizető állás között ingázhatnál anélkül, hogy azon aggódnál, hány órát tudsz aludni a kettő között.
Mielőtt belemennénk a cirkadián meditációba, először is értsük meg, mi is az a cirkadián.
A cirkadián ritmus egy belső, 24 órás biológiai óra. Ezért a cirkadián ritmusú alvászavarok azok, amelyek az alvás 24 órán belüli időpontjához kapcsolódnak. Néha ezeket a zavarokat olyan esetek idézik elő, mint a három/négy műszakos munka vagy az időzónák változása utazáskor. Azonban ilyen zavarok más tényezők, például neurológiai mechanizmusok miatt is kialakulhatnak.
A cirkadián ritmusú alvászavarok egyik nagyon gyakori típusa a késleltetett alvási fázis szindróma (Delayed Sleep Phase Syndrome, DSPS). Ezt a rendellenességet a személy alvásidejének késése jellemzi; álmatlanság vagy álmosság; képtelenség meghatározott időpontban felébredni; esetleg alvaáshoz kapcsolódó depressziós tünetek, ami már több hónapja tartanak.
Mivel ezeket a betegeket „baglyoknak” vagy „éjszakai embereknek” tartják, a nap későbbi szakaszában dolgoznak a legjobban és a legjobb hangulatban.
Néhányan megpróbálják „kigyógyítani” magukat ebből a rendellenességből, és altatókat kezdenek szedni, azonban függővé válnak a tablettáktól. Így az alvásszakértők inkább meditációs technikákat javasolnak, például az autocirkadián meditációt.
Az auto cirkadián meditáció azért sokkal többet ígér, mint az alvászavaroktól való megszabadulás.
- 1. A folyamat első lépése, hogy lefekvés előtt már legalább egy órával kerüld a kockulást, hogy zavaró tényezők nélkül készülhessen fel az agyad az alvásra. Ezután használj fényterápiát, hogy a tested elkezdjen melatonint termelni, ami segít az alvás szabályozásában.
- 2. A következő lépéshez szükséged lesz egy világító órára, valamint egy ébresztőre, amely húszpercenként megszólal. Ülj vagy feküdj le az ágyába, és tartsd a szemed a fényre szegezve, amíg az el nem alszik. Ha helyesen végzed a gyakorlatot, ennek a folyamatnak éjszaka pihentető alvást kell előidéznie.Ha nincs ilyen felszerelésed, akkor egy hangra is összpontosíthatsz. Ez a folyamat hasonló a fent leírtakhoz, de ahelyett, hogy a szemedet egy fényre fókuszálnád, inkább fehér vagy rózsaszínű zajt (white noise, pink noise) kell hallgatnod húsz percig fekve.
- 3. Az autocirkadián meditáció utolsó lépése a fej forgatása. Kezdjük azzal, hogy keresünk egy kényelmes pozíciót, amelyben csukott szemmel ülhetünk. Ezután vizualizálj egy órát a szemhéjai mögé, és forgassa a fejét egyik oldalról a másikra, mintha az óra számlapján lévő számokat néznéd.
Ennyi.
5. Katolikus meditáció
Kicsit kötöttebb, mint az általános keresztény meditáció.
A meditáció így vagy úgy, de az imádkozás egyik módszere. Az imádkozás az elmét és a szívet Istenhez emeli. A hangos imádkozás magában foglalja a szavak használatát, mint egy normális beszélgetésben, akár hangosan, akár csendben.
A katolikus meditáció nagyon különbözik más vallások felfogásától, ahol a „meditáció” azt jelenti, hogy az elmét felszabadítjuk a dolgokon való gondolkodás alól, „elcsendesítjük az elmét”.
A katolikus meditáció ennek az ellenkezője, ami inkább egy nagyon aktív és gondolkodó felelősség, nem fizikailag, hanem mentálisan, egyfajta ima.
A katolikus meditációnak négy különböző lépése van. Mielőtt azonban belemennénk, a testtartást és a témaválasztást is figyelembe kell venni.
Testtartás
A testtartás a katolikus meditációban nem lényeges, de azért vannak ajánlások, hogyan helyezkedjünk el a meditációhoz. Az imádkozáshoz hasonlóan lehet térdelve vagy ülve végezni. Ülve mindig a legjobb, ha a liturgikus módon végezzük; a lábak laposan a földön, kissé hátradőlve, a kezek az ölben, tenyérrel lefelé, a vállak kissé előre, a fej enyhén lehajtva.
A téma kiválasztása
Meditálni kell valamin. A legjobb, ha az evangéliumból választunk egy részt. Bármilyen szimpatikus jelenetet vagy eseményt, amelyet az evangélisták megörökítettek, vagy egy, a szószékről nemrég hallott igehelyet. A rózsafüzér egy misztériuma vagy a keresztút egy állomása is használható meditációs témaként.
A katolikus meditáció 4 lépése
Helyezd magad Isten jelenlétébe
A meditáció megkezdése előtt fontos, hogy Isten jelenlétét juttassuk eszünkbe. Ez nem jelenti azt, hogy fizikailag épp a templomban kell lenned, csak arra kell gondolnod, hogy Isten vigyáz rád, és nem vagy egyedül. Néha ezt gyorsan meg lehet tenni, néha eltarthat egy darabig, de mindenképpen nagyon fontos, hogy ezt megtegyük, mielőtt elkezdünk meditálni.
Kérd Isten segítségét
Isten segítségét kérni azt jelenti, hogy felismerjük, hogy a meditációból származó bármilyen előny Isten ingyenes ajándéka, és nem a saját természetes gondolatmenetünk eredménye.
Senki sem képes Isten segítsége nélkül élni. Kérj segítséget imádságodban a Szűzanyától, a szentektől vagy az angyaloktól abban a templomban, ahol meditálsz.
Tényleges meditáció
A meditáció két részből áll:
- először is képzelj el egy jelenetet, amit meditációnak választottál, képzeld el a helyszínt, a megjelenést és a hangokat is. A képzeletbeli jelenetbe vond be a háttérzajokat, vagy bármilyen, éppen észrevehető illatot (mondjuk egy virágét). A lényeg az, hogy minél élőbb és valósághűbb legyen a jelenet;
- a meditációs rész második fázisa az, hogy helyezd magad abba a jelenetbe, amit éppen elképzeltél, és úgy lépj interakcióba a jelenettel, ahogyan te is tennéd, ha valóban ott lennél.
Adj hálát
Először köszönd meg Istennek a meditációdban nyújtott segítségét, majd folytasd azzal, hogy megköszönöd mindazoknak, akiktől a második lépésben segítséget kértél.
A katolikus meditáció a negyedik lépés után befejeződik. A katolikus meditációs módot mindig is megkülönböztették a meditáció más formáitól, mivel a meditáció alapja a katolikus vallás hite és meggyőződése.
6. Mély szamjáma meditáció
A meditáció a mindannyiunk által vágyott belső béke és boldogság ápolásának elsődleges eszköze. A belső béke és a boldogság belső természetünk állandó részeinek bizonyulnak, ha képesek vagyunk a jógagyakorlatok tisztító hatásaitól eltávolítani az idegrendszerünkben lévő gátakat. A belső csend a megvilágosodás lényege, és hogyan tápláljuk ezt magunkban? – Mély meditáción keresztül.
A szamjáma egy mély meditációs gyakorlat, amely kihasználja a bennünk lakó belső csendet. A Samyama gyakorlása kifejleszti bennünk azt az érzést, hogy „a mozdulatlanságot a cselekvésben és a cselekvést a mozdulatlanságban látjuk”. Ebben az állapotban vágyaink belső csendünk kifejeződéseivé válnak, és olyan módon találnak beteljesülést, amire nem is számítottunk.
A szamjáma állapot egy könnyű, gondolkodás nélküli állapottal kezdődik, csak pihenünk a csendben.
Ha gondolatok jönnek, csak elengedjük őket anélkül, hogy eltöprengenénk rajtuk őket.
A szamjáma gyakorlatban mantrát (vagy bármilyen hangot) sem mondanak, nincs rituálé, csak könnyedén vannak a csendben. A szamjáma kiindulópontja a csend.
A szamjáma gyakorlás egyetlen feltétele, hogy legyen egy kis belső csend. A legtöbb ember ezt néhány hónapos napi mély meditáció után már elérheti. Neked vajon összejön előbb?
A mély meditációt gyakran tévesen azzal azonosítják, hogy tökéletesen felegyenesedett háttal, kényelmetlenül összekulcsolt lábakkal kell ülni, és minden gondolatot ki kell takarítani az elméből, vagy teljes egypontos koncentrációval kell rendelkezni. Ez nem így van.
A mély meditáció minden emberek számára eltérő, mindegyiküknek megvan a maga módja és gyakorlata az ellazulásra. De bármilyen módot vagy gyakorlatot is választottak, a cél mindig ugyanaz: a belső béke és boldogság elérése.
Vannak, akik számára a mély meditáció egyszerűen a „semmit nem csinálásról” szól.
Egyszerűen csak ellazítják magukat, a testük kényelmesen hátradől, gyönyörű, békés, lassan áramló zenét hallgatnak, és egyszerűen elengedik magukat. Tökéletes lelkiállapotot hoznak létre a hagyományosabb meditációhoz, mint például az ima, vagy csak érzik és élvezik a testben áramló csodálatos energiát.
A mély meditációs gyakorlatok betekintést nyújtanak a lényünk alapvető természetébe. Lehetővé teszi számunkra, hogy az érzelmeket és a gondolatokat nagy tisztasággal és egyensúlyban éljük meg.
Az elme megszabadul az énközpontúság, a negativitás és a zavarodottság kondicionált mintáitól, a szív pedig megnyílik a mélyebb bölcsesség és együttérzés előtt.
Elkezdünk felismerni és megismerni minden egyes pillanatot, mint a teljesség és harmónia felé való növekedés gyakorlatát. Felfedezzük magunkban azt a helyet, amely már egész és mindig harmóniában van, és megtanulunk egy tisztább középpontból élni, és belenyúlni a belső részünkbe, amely a teljességhez és a boldogsághoz vezet.
7. Descartes Elmélkedések (itt most: Meditációk)
Ha csak az élet nagy dolgain való elmélkedés kapcsol ki, és szeretsz mindent megkérdőjelezni közben, hadd mutassam be neked Descartes-ot, akit az első modern filozófusként jelölnek meg.
Arról híres, hogy erős kapcsolatokra mutatott rá a geometria és az algebra között, ez pedig a geometriai problémák megoldását algebrai egyenletek segítségével hozta maga után.
Híres arról is, hogy új anyagfelfogást terjesztett elő, amely lehetővé tette a fizikai jelenségek mechanikai magyarázatokkal való megértését. A leghíresebb azonban egy viszonylag rövid műve, a Meditationes de Prima Philosophia (Elmélkedések az első filozófiáról), amelyben Isten létezését és az elme és a test közötti különbséget bizonyítja.
Ez 1641-ben jelent meg, és a tudományok lehetőségének filozófiai megalapozását szolgálta.
Ma Descartes elmélkedései messze Descartes legnépszerűbb műve, bár ez Descartes korában nem így volt.
Descartes Elmélkedések című művét a megismerés lehetőségére vonatkozó szkeptikus kérdések kifejtése nyitja. Több, gondosan átgondolt elmélkedés – egészen pontosan hat elmélkedés – sorozatán keresztül az olvasó megalapozza a tudás (scientia) lehetőségét. A Descartes Elmélkedések a szkepticizmust eszközként használja arra, hogy arra ösztönözze olvasóját, hogy filozófiai vizsgálódás útján „fedezze fel”, mi alkotja ezt az alapot.
Descartes Elmélkedéseket a párizsi egyetem isteni iskolájának, a Sorbonne-nak a tanári karának ajánlotta. Descartes hívő katolikus volt, és nem kívánta megsérteni az egyházat, bár kétségtelenül remélte, hogy hozzájárulhat annak megértéséhez.
Descartes Elmélkedései mögött két vezérfonal áll:
- Isten létezésének és
- a lélek halhatatlanságának bizonyítása a természetes ész segítségével.
Íme néhány részlet Descartes Elmélkedések 1. és 2. fejezetéből:
Descartes 1. elmélkedés
“Hosszú évek teltek el azóta, hogy először tudatosult bennem, hogy már ifjúkoromtól fogva sok hamis véleményt fogadtam el igaznak, és hogy következésképpen mindaz, amit később ilyen elvekre alapoztam, erősen kétséges volt; és ettől kezdve meg voltam győződve arról, hogy életemben egyszer meg kell vállalnom, hogy megszabadulok minden elfogadott véleményemtől, és újrakezdenem az alapokról való építkezés munkáját, ha szilárd és tartós felépítményt akarok létrehozni a tudományokban.
De mivel ez a vállalkozás nagyszabásúnak tűnt számomra, vártam, amíg olyan érett korba nem jutottam, hogy nem hagyott reményt arra, hogy életem bármely előrehaladottabb szakaszában jobban meg tudnám valósítani tervemet. Emiatt olyan sokáig halogattam, hogy mostantól kezdve úgy gondolnám, hogy rosszul cselekszem, ha még mindig mérlegeléssel tölteném el azt az időt, amely most még a cselekvésre rendelkezésre áll. Ma tehát, mivel elmémet alkalmas pillanatban megszabadítottam minden gondtól [és szerencsére nem zavarnak szenvedélyek], és mivel a szabadidő biztos birtokában vagyok egy nyugodt visszavonultságban, végre komolyan és szabadon fogom magamat minden korábbi véleményem általános megdöntésére fordítani.”
Ez csak egyike annak a tizenkét bekezdésnek, amely Descartes Elmélkedések 1. fejezetében található, és amely arról szól, hogy Descartes megalapozza a világról alkotott elképzeléseit, amelyek igazságában kételkedhet.
Descartes 2. elmélkedés – az emberi szellem természetéről
“A tegnapi elmélkedés annyi kétséggel töltötte meg elmémet, hogy már nem áll hatalmamban elfelejteni őket. Közben nem látok semmilyen elvet sem, amely alapján feloldhatók lennének; és mintha hirtelen nagyon mély vízbe zuhantam volna, olyan nagy zavarban vagyok, hogy képtelen vagyok sem lábamat szilárdan a fenékre helyezni, sem a felszínen úszva fenntartani magam. Mindazonáltal meg fogom tenni az erőfeszítést, és újból megpróbálom ugyanazt az utat, amelyen tegnap elindultam, vagyis úgy haladok tovább, hogy félredobok mindent, ami a legkisebb kétséget is megengedi, nem kevésbé, mintha felfedezném, hogy az teljesen hamis; és mindig ezen az úton fogok haladni, amíg nem találok valami biztosat, vagy legalábbis, ha nem tehetek többet, amíg nem tudom biztosan, hogy nincs semmi biztos. Arkhimédész, hogy az egész földgömböt át tudja szállítani a helyéről egy másikra, csak egy szilárd és mozdíthatatlan pontot követelt; így én is jogosult leszek a legnagyobb reményekre, ha szerencsém lesz csak egy olyan dolgot felfedezni, ami biztos és kétségbevonhatatlan.
Ez is csak egy a Descartes 2. elmélkedésének tizenhat bekezdése közül; itt egy bár néha reprezentacionalizmusnak nevezett mintát fektet le, válaszul az 1. elmélkedésben előadott kételyekre, azzal érvelve, hogy ez a reprezentációs elmélet elválasztja a világot az elmétől, ami ahhoz vezet, hogy szükség van valamiféle hídra, amely áthidalja ezt az elválasztást, és jó okot ad arra, hogy az ideák pontosan reprezentálják a külvilágot.
Descartes I., II., III., IV., V. és VI. elmélkedései olyan írások, amelyekben elveti minden olyan dologban való hitét, ami nem teljesen biztos, majd megpróbálja megállapítani, hogy mi az, amit biztosan lehet tudni.
8. Irányított meditáció
Az irányított meditáció alapjai: maga a kifejezés önmaga magyarázata.
Ha még így is kissé homályosnak találod: képzelj el egy személy vagy egy csoport aki meditál, őt/őket egy profi vezető vezet(i) végig a folyamaton. Tehát létezik egy külső személy, aki meditációs forgatókönyvet olvas fel, miközben te meditálsz; ez persze lehet egy CD, egy Youtube vagy Gaia video, vagy bármi, amit te magad készítettél, hogy segítsen a meditációs folyamat során.
Ezek mindegyike példa a vezetett meditációra. Mivel az embernek minden meditáció során a mély relaxáció állapotába kell kerülnie, a vezetők jó motiváló tényezők.
Mi a jó a vezetett meditációban?
A vezetett meditáció segítségével jobban megértheted a meditáció alapjait. Segíthet megszabadulni minden zavaró tényezőtől, és hatékonyabban meditálhatsz.
A legtöbb csoportos vezetett meditációnak konkrét céljai vannak, a fizikai gyógyulástól a spirituális jellegű célokig. Fontos: bár az irányított meditáció használható a gyógyulás elérésére, a vezetők azonban nem a gyógyítók.
A te természetesen egészséges állapotod csupán helyreáll a meditáció által felszabadított energiaáramlás révén.
Mostanában a vezetett meditációk nagyjából harminc percig tartó relaxációs zenét jelentenek, hogy megnyugtassák az elmét és a testet. A zene ritmusa fölött néha a vezető hangja hallható, aki elmondja, hogy mire kell gondolnod, és hogyan tudsz mélyebben összpontosítani. Ezeket a vezetett meditációkat egyedül vagy csoportosan is lehet gyakorolni. A kereskedelemben kapható CD-k, a letölhető hanganyagok, vagy az ingyenes YT feltöltések is ugyenezeket a funkciókat biztosítják.
A vezetett meditáció tökéletes azoknak, akik még csak tanulják a meditáció alapjait.
Kissé hosszadalmasak az első alkalomra járóknak, mégis sok tippet adhat nekik arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet a mély nyugalom érzésének megszerzéséhez eljutni.
9. Kézmeditáció (a kedvencem)
A kéz csodálatos testrészünk, talán észre sem vesszük, de szinte minden nap szinte mindenben a kezünkre vagyunk utalva, még az olyan egyszerű dolgokban is, mint a csiklandós fülünk megérintése.
A kéz az érzelmeink kifejezésére is szolgál, az, ahogyan a kezünkkel érintkezünk és érzünk, valami elképesztő
Talán nem is tudtad eddig, de a kéz nemcsak a legmélyebb érzelmeinket őrzi meg, hanem a fontos emlékeinket is.
A kézmeditáció a meditáció olyan módja a meditációnak, amely testünknek erre az egy csodálatos részére, a kézre összpontosít. Nem, ez nem csak a kéz fizikai érintéséről szól, hanem sokkal inkább a kézzel kapcsolatos emlékeinkről, az érzelmi oldaláról.
Hogyan végezzük a kézmeditációt?
Kézmeditáció 1. lépés
A kézmeditációt legalább négyfős csoportban kell végezni. Mindenki helyezkedjen el kényelmesen egy széken, mindkét lábát szilárdan a földön tartva, és csukja be a szemét. A kezeket tenyérrel felfelé az ölben pihentessük. Figyeljük meg a légzésünket, nem kell változtatnunk rajta, csak figyeljük meg a be- és kilégzés mintáját. Légzés közben lazíts el minden feszültséget a testedben.
Kézmeditáció 2. lépés
Kezdd el tudatosítani a levegőt az ujjbegyeidnél, az ujjai között, a tenyeredn. Ismerkedj meg a kezed erejével és érettségével. Emlékezz a legfeledhetetlenebb kezekre, amelyeket valaha megérintettél és megismertél, apád, anyád, nagyszüleid, egy barátod vagy egy szerelmed kezére. Képzeld el egy újszülött csecsemő kezét, a puhaságát, a tökéletességét, a finomságát. Egyszer neked is ilyen kezed volt.
Kézmeditáció 3. lépés
Gondolkodj el azokon a dolgokon, amiket a kezed megtett, a legtöbb fontos dolgot a kezeden keresztül tanultad meg az életben, a kezeddel fordultál meg, kúsztál és másztál, jártál, egyensúlyoztál, megtanultál először megfogni valamit, etetted magad, mosakodtál és fürödtél, öltöztetted magad, és először kötötted meg a cipőfűződet, mindezek a dolgok életed egy pontján a legnagyobb teljesítményeid voltak.
Gondolj a kezedre, amikor a tanulásod eszköze volt, mi van azzal az idővel, amikor először tanultad meg leírni a neved, amikor ott volt, hogy segítsen másoknak, emlékezz minden munkára, amit elvégeztek, a fáradtságra és a fájdalomra, amit megismertek, a hidegre és a melegre, a fájdalomra és a sérülésekre. Emlékezz a segítő kézre, amit másoknak nyújtottak, akiknek vigaszra volt szükségük, a könnyekre, amiket letöröltek, legyen az a sajátod vagy másé.
Gondolj a szeretett személy kezének különleges misztériumára. Azoknak a kezeire, akik megérintették a tiédet, egy orvosét, egy nővérét, egy fogorvosét, és azoknak a kezére, akiket soha nem felejtesz el.
Kézmeditáció 4. lépés
Ezután helyezzük a jobb kezünket lassan és gyengéden a szívünk fölé. Nyomd erősen hozzá, és érezd a legrejtélyesebb emberi hangot, a szívverésedet, az élet és a szeretet áramló ritmusát. Egy pillanatra nyomd erősebben, majd engedd el a kezed, csak egy töredéknyi távolságra tartva a szívedtől, tapasztald meg a kezed és a szíved közötti melegséget. Ezután engedd le a kezed az öledbe nagyon óvatosan, mintha a szíved is vele lenne.
Gondolj az összes kézre, amely nyomot hagyott a tiédben, amiket soha nem lehet kitörölni. A kéznek megvan a maga emléke, és ez örökre megmarad.
Kézmeditáció 5. lépés
Most anélkül, hogy kinyitnád a szemed, nyújtsd ki a kezed mindkét oldaladon, és keress egy másik kezet. Fogd meg, fedezd fel, érezd meg a történetét és a misztériumát, hagyd, hogy a kezed beszéljen hozzá, és hagyd, hogy meghallgassa a másikat. Fejezzétek ki hálátokat ennek a felétek kinyújtott kéznek.
Kézmeditáció 6. lépés
Még mindig csukott szemmel, lassan engedd el a kezed, és vidd vissza az öledbe. Érezd, ahogyan ez a kéz a te kezeden időzik. A lenyomat örökre ott marad.
Kézmeditáció 7. lépés
Amikor készen állsz, nyisd ki a szemed. Oszd meg magad körül az ezzel az élménnyel kapcsolatos gondolataidat és érzéseidet.
<3
10. Japa (dzsapa) meditáció
A Japa meditáció alapvetése.
A japa vagy dzsapa tulajdonképpen az elme gyakorlása. Azt jelenti, hogy az ember a vándorló elméjét összpontosítja, egyetlen ütemben cselekvésre készteti, egyetlen gondolatmenetre koncentrál.
A Japa meditáció 99%-ban jobban működik, mint bármely más meditációs forma. Megtanít arra, hogy félresöpörjünk minden zavaró gondolatot.
A Japával edzett elme nagyon rövid idő alatt elérheti a meditáció céljait. Ez azért lehetséges, mert a Japa meditációban az ember egy mantrát kántál, így egyetlen gondolatra összpontosít és koncentrál.
Mi is az a mantra?
A mantra hagyományosan szanszkrit betűk meghatározott kombinációja, amelyek úgy vannak elrendezve, hogy egy bizonyos eredményt hozzanak létre.
Mindegyik betű egy-egy hangot vagy rezgést képvisel, amely a hit szerint hatással van az elmére. Modernebb források szerint a mantrának nem is kell igazából szanszkrit betűkből állnia. Lehetnek sima hétköznapi hangok és szavak, amelyeket kántálsz vagy mondasz a meditációd során. A Japa meditációban használt szokásos mantra hangok azonban a szanszkrit betűkből vett szavak.
Miért használjunk mantrát?
A mantra hangok megnyitják az ember szívét és elméjét. Úgy tartják, hogy ezek felelősek azért, hogy az elmédet megszabadítsd az aktuális gondolatoktól, és a tudatosság egy másik állapotába emeld.
Hogyan végezzük a Japa-meditációt?
Válasszunk egy helyet a meditációhoz; üljünk keresztbe tett lábbal egy sima lepedőn; tartsunk egy 108 gyöngyből álló málát (füzért); énekeljük a mantrát összpontosítva és koncentrálva.
A mala gyöngyök vagy japa mala használata nagyon hasonló a rózsafüzér használatához. A málának 108 gyöngye van, ami a mantra 108-szor történő eléneklését jelképezi. A további gyöngyöt, amely nagyobb a többinél, merunak nevezik. Amikor a mantra ismétlése elérte a 108-at, az ujjaknak nem szabad áthaladniuk a merun. A kántálást úgy is el lehet végezni, hogy a mala fordítva van a kézben, a hüvelykujjal és a harmadik ujjal ellentétes irányban haladva végig a gyöngyökön. A mutatóujjat, amelyet fizikailag negatívnak tartanak, soha nem használják. A mala gyöngyei nem érhetnek a köldök alá. Amikor nem használjuk, tiszta ruhába csomagolva kell tartani.
A Japa-meditációnak változatosságra van szüksége a mantra tekintetében.
A monotonitás elkerülése érdekében a mantrát különböző hangerővel kell recitálni; egyszer hangosan kántálni, máskor suttogva, sőt, mentálisan is recitálni néhányszor. Fásultságot és teljes unalmat eredményez, ha a mantrákat végig ugyanazon a hangon és hangerőn kántáljuk.
Míg a mala gyöngyök és a mantrák segítenek az elmének összpontosítani, a japa meditáció egy mentális tevékenység, amely csak akkor lesz sikeres, ha az ember teljesen elkötelezi magát mellette.
11. Zsidó meditáció
A zsidó meditáció a bibliai idők óta létezik. A gyakorlatnak számos formája van, mint például a csendben ülés és az elme kiürítése; a héber betűkre, szavakra vagy mondatokra való összpontosítás; a légzés tudatosítása és csatornázása; kántálás; és a Tóra filozófiáján való elmélkedés.
A meditációt néha az ima előtt vagy után végezték, máskor pedig az imától függetlenül.
A zsidó meditációs hagyományt évszázadokig rejtegették, mivel a rabbik aggódtak, hogy a diaszpórában bálványimádáshoz vezethet, vagy hogy veszélyt jelenthet a beavatatlanokra.
Az emancipáció idején a meditációt a szekularizált zsidók erősen ellenezték, mert a „régimódinak” tartott emlék volt. A holokauszt idején sajnos a legtöbb kelet-európai rabbit, aki ragaszkodott a tudásához, megölték.
Mi a zsidó meditáció?
A zsidó meditáció a leírtak szerint a meditáció bármely fajtája, ha zsidó kontextusban, a zsidó spirituális tevékenység szolgálatában, mintegy a zsidó elmélkedés területén végzik.
A zsidó meditáció alapvető meghatározása és célja az „elme stabilizálása”. Ez egy olyan tudatállapot elérését jelenti, amely megnyugodott, éber, tiszta, nyugodt és megújult.
A hébert a lélek nyelveként és minden emberi nyelv gyökereként értelmezik, ez az a kommunikációs eszköz, amely meghaladja az ember és Isten, valamint a mindennapi tudatosság és a lélek mélyebb szintjei közötti elkülönülés tudatát.
Számos zsidó meditációs technika létezik, ahogy a kabbalával kapcsolatban is több eltérő meditációs gyakorlat létezik. Minden nemzedék a maga módszereivel járul hozzá, bármi legyen is azonban a módszer, annak segítenie kell megerősíteni az Élet Forrásával való kapcsolatunk érzését, és ezt a kapcsolatot be kell kapcsolni a mindennapi életünkbe.
Íme egy rövid lista a különböző technikákról, amelyeket a judaizmusban az idők során alkalmaztak:
Zene
A zenét prófétai tudatállapot előidézésére használták. Az éneknek nagy gyógyító ereje van, és megnyitják a szentség kapuit.
Vizualizáció
Egy betű pontos vizualizálása lehetővé teszi, hogy kapcsolatba kerüljünk annak sajátos rezgésével, ahogyan a művészeti alkotások is emlékeztetnek egy bizonyos érzésre, úgy az alef-bet minden egyes betűje bizonyos energiát hív elő. Az egyes betűk pontos vizualizálása nagyon erőteljes meditációs technika lehet.
Imádság
Imádkozás a Talmud bölcseinek gondolataiból és a saját szívünkben felmerülő spontán imákból. Az ima nem válhat mechanikussá és őszinteségtől mentessé, és ajánlott saját szavainkkal és a saját nyelvünkön elmondani egy imát, amelyben tudtára adjuk Neki minden szükségletünket, gondolatainkat és érzéseinket.
Mantrák
Ez is egy meditációs technika, amely megtalálható a judaizmusban, ha valaki nem tudja, mit mondjon az imában, akkor egyszerűen csak a „Ribbono shel Olam” (A Világmindenség Ura) mondatot ismételgeti.
Vannak más technikák is a zsidó meditációban, mint például az Én-Én, a Természet, a Közösség, a Hásmál és mások. A tanított zsidó meditációk hagyományos, de időtlen módszerek arra, hogy újjá alakítsuk önmagunkat, és eközben stabilizált elméhez, alapvetően egészséges elméhez jussunk, amelyről úgy tartják, hogy a jó élet és az ember és Isten szolgálatának alapja.
12. Kabbala meditáció
Érdekességek a kabbaláról
A kabbala a „bölcsesség”. Hol lehet megtalálni? Hogyan lehet elérni? Hogyan kell kabbala-módon meditálni?
A kabbala tanítók szerint ez minden idők legrégebbi, mégis legjelentősebb bölcsessége. A Kabbala bölcsessége az, ami lehetővé teszi számunkra, hogy létünk egy magasabb szintjére jussunk.
Ha valaki megérti az élet valódi célját, határtalan lehetőségeket érhet el. Megtapasztalhatja a mélységes nyugalmat és tökéletességet is. A kabbala meditáció állítólag képes megoldást nyújtani a problémákra, és békét teremt a káosz helyett. És mindennek tetejébe a kabbala meditáció választ adhat létezésünk legkeresettebb kérdésére: „ki vagyok én?”.
A kabbala szó szerint azt jelenti, hogy „befogadni”.
És mellesleg ez is a nagy célja. A kabbala meditációs gyakorlat megtanít minket arra, hogyan kell befogadni.
Mit akarunk kapni az élettől? A kabbala meditáció megtanít minket arra, hogy megtanuljuk a nem fizikai dolgokat kívánni az élettől, és hogyan fogadjuk be azokat.
A kabbala forrása a Zohár című ősi könyv. Ez nem egy közönséges, tintával papírra írt könyv, vannak történészek akik meg vannak győződve arról, hogy A Zohár a Szent Grál.
Úgy tartják, hogy a Zohar a bölcsesség huszonhárom kötetes gyűjteménye, az Élet fája, amelyet minden vallás ismer. Ez az, amelyet csodák létrehozására használnak, és azt állítja, hogy véget vethet a világ pusztulásának, sőt a halálnak is.
A Zohar alapvetően úgy működik, mint egy villanykörte: a kabbala meditáció olyan, mintha bekapcsolnánk egy villanykapcsolót az életünkben.
A Zohar a Kabbala meditációban fényt sugároz az életünk sötét foltjaira, mint a betegség, a szomorúság és a halál is.
Azok az emberek, akik csak a bulvároldalakon hallottak a Kabbala meditációról, azt gondolhatják, hogy ez egy vallás.
Határozottan, a Kabbala NEM vallás. Ám a Kabbala meditáció mégis a fényről szól. És a fény nem csak néhány kiválasztottra korlátozódik, hanem mindenkinek szól, vallástól és fajtól függetlenül.
A kabbalisták azt mondják, hogy a kabbala meditáció választ ad az ember három legfontosabb kérdésére:
- 1. kik vagyunk valójában,
- 2. honnan jöttünk, és
- 3. miért vagyunk itt.
Egyszerűbben fogalmazva, a Kabbala meditáció egyszerűen biztosítja a szükséges eszközöket ahhoz, hogy örömöt, mélységes kiteljesedést érjünk el, és a Magasabb Lény Fénye alatt tapasztaljuk meg az életet.
A kabbalát az ókorban miszticizmusnak tekintették: az emberek túl misztikusnak tartották.
Azonban a Kabbalát ma már tudománynak tekintik — a lélek tudományának.
Mindezek mellett alapvetően ugyanúgy működik, mint a többi meditációs technika.
13. Álló meditáció
Ez az egyik olyan meditációs módszer, amely nagyszerű gyakorlat a helyes légzés gyakorlására, és kiváló módja a koncentráció erősítésének, valamint a helyes légzéstechnika visszanyerésének, mint amilyen természetes módon csecsemőkorunkban is volt.
Állj meg kényelmesen, egyenes gerinccel, a lábaid körülbelül válltávolságra egymástól, nyisd ki a bal kezedet, és helyezd a hüvelykujjadat a köldöködre úgy, hogy a tenyered az alhasadhoz érjen, majd tedd a jobb kezedet a balra ugyanígy.
Lélegezz lassan, és érezd, ahogy a hasad alsó része kitágul, és természetesen tolja kifelé a kezedet.
Most tartsd vissza a lélegzeted négy másodpercig, majd lassan lélegezz ki, és érezd, ahogy a levegő kiengedésével az alhasi rész befelé húzódik.
Ha elkalandoznál, egyszerűen csak engedd el, ami az eszedbe jutott és fókuszálj vissza a légzésedre.
14. Séta meditáció
Az egyik meditációs módszer, amely nagyon hatékony módja a testmozgásnak és a meditációnak.
Egyszerűen sétálj természetes és kényelmes tempóban, koncentrálj arra, hogy a talpad érintésével érintkezik a földdel.
Koncentrálj a lábfejed közepén lévő pontra, éppen a boltozat elülső részénél.
Minden egyes lépésnél érezd, hogy ez a pont érintkezik a földdel, és a földbe nyúlik, a egyik lábad a másik után.
Élvezd a normál, nyugodt légzést az alhasadon keresztül. Ítélkezés nélkül ismerd fel az esetleges zavaró gondolatokat, visszahozva a koncentrációt a talpadra vagy a légzésedre.
15. Fekvő meditáció
Nagyon egyszerű meditációs módszer, a tóparton való lepihenésnél vagy alvás előtt is végezhető, egyszerűen a figyelemnek a légzésre való összpontosításával.
Légzéskor a levegőnek az alhasba kell be- és kiáramolnia. Koncentrálj a be- és kilégzésre, vagy számold a lélegzetvételeket.
Koncentrálj a mennyezet egy pontjára vagy az égre, ha a szabadban vagy. Ismerd fel a kusza bejövő gondolatokat anélkül, hogy ítélkeznél, visszahozva a koncentrációdat a légzésedre.
16. Ülőmeditáció (Zazen)
Ezeknél a meditációs módszereknél meg kell találnod egy számodra kényelmes ülőhelyzetet. Kényelmesen ülhetsz akár egy széken, a lábadat laposan a földön, akár keresztbe tett lábbal a padlón (a bal lábad a jobb fölött), a kényelem érdekében a feneked alá párnát helyezve, és a csípődet a térdednél magasabbra támasztva.
A hátnak mindkét esetben mindig egyenesnek érdemes lennie, de nem szabad megfeszülnie. A tenyerek nyitva vannak, és a combokra helyezhetjük őket, tenyérrel felfelé, vagy össze is hozhatjuk a kezeket, a bal tenyér a jobb tenyér tetején, a hüvelykujjak alig érnek egymáshoz, kényelmesen az alhasnak támaszkodva.
Ha megtaláltad a számodra kényelmes ülőhelyzetet,
- használhatsz hangos vagy néma mantrát,
- vagy hallgathatsz nyugtató zenét vagy ambient hangokat,
- összpontosíthatsz egy gyertyára,
- egy égő füstölőre vagy más apró tárgyra,
- vagy egyszerűen csak lélegzel.
A légzésnek természetesnek kell lennie, és az orron keresztül kell történnie.
A fej enyhén lefelé dől, és a test teljesen ellazul. Ha bármi megzavar, ne mérgelődj, csak lazulj vissza.
Ne feledjük, hogy ezeknek a meditációs módszereknek nincsenek céljai, nincs rossz vagy jó meditáció, egyszerűen csak meditálunk.:)
17. Jóga meditáció – himalájai hagyomány
A jóga meditációt úgy írják le, hogy az a művészet és tudomány, amely lényünk minden egyes szintjének szisztematikus megfigyelését, elfogadását, megértését és gyakorlását jelenti, hogy összehangoljuk és integráljuk önmagunk ezen aspektusait, és a tudatosság középpontjának közvetlen megtapasztalásában lakozzunk.
A hagyományos értelemben vett sima jóga valójában nem különálló része a jóga meditációnak, egyszerűen azért, mert tény, hogy a jóga meditáció.
Ma tévesen elterjedt hiedelem, hogy a jóga csak a fizikai testtartásokról szól: a jóga meditáció teljes folyamat önmagában, és csak egy kis, bár hasznos része kapcsolódik a fizikai testhez.
A jóga meditáció himalájai hagyományában az ember szisztematikusan dolgozik az érzékekkel, a testtel, a légzéssel, az elme különböző szintjeivel, majd továbbmegy a tudatosság központjáig.
A jóga meditáció tudománya, ahogyan azt a himalájai bölcsek tanították, már egy teljes tudomány, amelyet az idők során kisebb darabokra osztottak.
A himalájai hagyomány jógameditációja a gyakorlatok széles skáláját foglalja magában, és nemcsak szisztematikusan foglalkozik minden szinttel, hanem holisztikus is. Ezek a gyakorlatok közé tartoznak:
Imádság
Bár az ima a különböző kultúrák és vallások emberei számára eltérő lehet, az ima is szakaszokon keresztül fejlődik:
- Ismétlés. Az ima kezdődhet ismétlődő és szabványosított hagyományos módon.
- Kapcsolat. Ezután áttér a verbálisabb és spontánabb belső kapcsolatra.
- Érzés. Majd a szeretet és az odaadás mélyebb, nem verbális érzése felé fejlődik és …
- Közösség. … átalakul még mélyebb közösséggé.
Az ima is befelé halad, fokozatosan a legkülsőbből lényünk legmélyére. Az erőért, vagy a lelki ébredésért szóló imák fokozatosan kiteljesednek.
Mantra
A mantra akár egy különleges vallási jelentőségű, például egy rövid mondat vagy egy spirituális nyelv, például a szanszkrit, akár egy magvető szótag, amely nem tartozik semmilyen valláshoz vagy nyelvhez, mégis folyamatosan, párhuzamosan fejlődik.
A mantrahasználat a gyakorlással elmélyül:
- Beszélve. Először külsőleg vagy belsőleg lehet kimondani.
- Hallott. Később hallott vagy belsőleg hallgatott.
- Érzés. Majd később szótag nélküli érzésként megtapasztalva …
- Elterjedt tudatosság. … végül az átható tudatosság megtapasztalása, amely elvezet a forrásához.
A mantra, akárcsak a többi gyakorlat, a meditáció, a szemlélődés és az ima, szintén befelé halad.
A jóga meditáció gyökeres jelentése magának a jóga szónak a jelentésében rejlik, ami a „yuj” szóból származik, ami azt jelenti, hogy egyesíteni, egyesíteni önmagunk azon aspektusait, amelyek eleve nem voltak megosztva. Bár a jóga meditáció egyes alapelvei különböző vallásokban is megtalálhatóak, a jóga meditáció nem vallás.
Függetlenül attól, hogy milyen eszközt használunk, például a légzést, egy vizualizált képet, egy belső fókuszpontot vagy egy vallási szimbólumot, a meditáció fokozatosan fejlődik.
- Általános tárgyak. A jógameditáció kezdődhet azonosítható tárgyakra vagy szavakra való koncentrálással.
- Megfoghatatlan dolgok. A második lépés a nem tárgyi formájukra való áttérés, mint például a fény vagy a hang, amelyek felépíti a tárgyak érzékelését.
- Boldogság. A harmadik a tárgy finomabb, örömöt előidéző lényegére vagy jelentésére vezetne, vagy …
- Én-lényeg. … még mélyebbre mozdulva magába a lét-lényegbe vagy létezésbe.
A jógameditáció szisztematikus, a durváról a finom, a finomabb és a legfinomabb felé haladva befelé.
A figyelem fokozatosan halad befelé, a legkülsőbbtől a lény legmélyebb magjáig.
Kontempláció
Akár az egyetemes képre való elmélkedés, akár a vallás szent szövegeiből egy-egy törekvő vers, a szemlélődés is fejlődik.
A himalájai hagyományban a kontempláció egyik fókusza a mahávakja vagy nagy kontempláció. A szemlélődés fejlődése a következő szakaszokban zajlik:
- Gondolat. A kontempláció kezdődhet egy szóbeli gondolattal vagy folyamattal.
- Elmélkedés. A második a csendes elmélkedésig való elmélyülés
- Intuíció. Később intuitív bölcsesség, majd …
- Tudás. … a formátlan tudáshoz vezet.
A meditációhoz hasonlóan a szemlélődés is befelé halad, követve a befelé haladás lépcsőit a durvától a finom, a finomabb és a legfinomabb felé. Ahogy a külsőbb, durvább, verbális út visszahúzódik, úgy vezet intuitív lényünk legmélyére.
18. Mi a helyzet a Zen meditációval?
A zen meditáció alapos vizsgálata.
Mi is pontosan a zen meditáció? És miért kötődik ez a meditációs technika a buddhistákhoz?
A zen meditáció kvintesszenciája nem különbözik más meditációs formáktól és módszerektől.
A buddhistákkal való társítása nem véletlen: a zen buddhistákat meditációs buddhistáknak nevezik. A zazen (ahogy fent már láttad), a zen meditáció szívét úgy határozzák meg, mint az ember önmaga tanulmányozását.
A buddhisták úgy vélik, hogy a Buddha útjának tanulmányozása az önmagunk tanulmányozását jelenti.
Egy japán buddhista, Shunryu Suzuki Roshi alapította a San Francisco-i Zen Központot 1962-ben.
Ő volt a felelős azért, hogy a nyugati részeken elterjedt és elterjedt a zen meditáció gyakorlata. Állandó gyakorlata másokat is befolyásolt, különösen a nyugati fiatalokat, hogy kövessék őt.
Az alapító megosztotta tudását és hitét arról, hogyan javíthatják életüket anélkül, hogy a buddhizmusra mint vallásra helyezte volna a hangsúlyt, még akkor is, ha képzése a japán zen buddhizmus szotó iskolájából származott.
A szotó zen meditációs tanítások azt hirdetik, hogy mindannyian Buddhák vagyunk. Az igazi emberi természet csak szinonimája a Buddha-természetnek. Buddha azt jelenti, hogy „felébredt„. Továbbá azt tanítják, hogy a buddha az, aki úgy látja a dolgokat, ahogyan azok valójában vannak, anélkül, hogy beleszólna abba, ahogyan mi akarjuk látni azokat.
A legtöbb ember pont ezért fordul a zen meditációhoz, hogy megváltoztassa az életét. Néhányan még azért is a zen meditációhoz folyamodtak, hogy megszabaduljanak az olyan szenvedélyeiktől, mint a dohányzás.
Buddha azonban nem értene ezzel egyet.
Az, hogy mindannyian Buddha vagyunk, azt jelenti, hogy a zen meditációt csupán valódi természetünk önkifejezéseként gyakoroljuk.
Amióta megszülettünk, mindig is kihívást jelentett számunkra az a gondolat, hogy van még valami, amire szükségünk van, ami nincs meg. Azzal, hogy ilyen gondolatokat táplálunk, valójában figyelmen kívül hagyjuk belső teljességünket.
A zen meditáció csak arra akar rámutatni, hogy bár az élet tele van csalódásokkal és állandó küzdelmekkel, a boldogság és a vigasz még mindig ott van.
Azok számára, akik ezt a kijelentést szó szerint veszik, a kolostorba való belépés lenne a legjobb módja az öröm megtalálásának. De a zen meditáció valójában csak időt ad önmagunknak.
Lehet, hogy leülni és ellazulni nem olyan fenséges élmény, mint elmenni egy hosszú autóútra vagy nézni a csillagokat éjszaka, de mindenképpen jó kezdet.
Mint az összes többi meditációs technikánál, legyél elfogadó itt is arra, hogy esetleg nem ez válik majd be a legjobban neked.
Egyetlen meditációra se görcsölj rá.
19. Mantra meditáció bővebben
A mantra meditáció nagyon erőteljes technika. Ez egy olyan meditációs forma, amely hangokat használ a szív és az elme megnyitására.
Ez a meditációs technika az odaadás meditációs technikája, sok meditáló számára mélyen spirituális és szent gyakorlat; azonban az embernek nem kell „vallásosnak” lennie ahhoz, hogy megtapasztalja azokat az ajándékokat, amelyeket a mantra meditáció nyújtani tud.
A mantra meditáció lehetővé teszi, hogy elméd jobban összpontosítson és teljesebben a hangokra koncentráljon, és megtisztítson más gondolatoktól, érzelmektől és zavaró tényezőktől, amelyek elterelik energiáinkat.
Képesek vagyunk megtanulni és megőrizni mentális és érzelmi energiáinkat, lehetővé téve számunkra, hogy irányt és fókuszt alakítsunk ki cselekedeteinkben.
Tudatosabbá válunk az élet egyszerű aspektusai iránt, átalakítjuk a munkával kapcsolatos korábbi hozzáállásunkat egy komplikációmentes és nem versengő élet felé, megteremtve az egyensúlyt a külső cselekedeteinkkel való fizikai aktivitás és képességek között, és fenntartva az örökös meditáció állapotát belsőleg.
A mantrák (hangok) bármilyenek lehetnek; még csak nem is kell, hogy szanszkrit mantrák legyenek (egy ősi indiai nyelv, amelyet a jógában gyakrabban használnak).
A mantra egy hang, amelyet újra és újra ismételgetnek, amíg eggyé nem válik a tudatoddal, és felszabadítja az elmédet a rendszeres cselekvés alól, a tudatosság megváltozott állapotába emelve téged; egy olyan állapotba, amely képes összekapcsolni téged a lelkeddel és annak legmélyebb szintjével, elérve az egyetemes tudatosság állapotát.
A mantra meditációval az ember bármilyen hangot használhat, amit csak akar, például belégzéskor mondhatja, hogy „vagyok„, kilégzéskor pedig, hogy „békében vagyok„.
A mantrát gyakran szanszkrit szavak vagy mondatok segítségével tanítják, amelyek közül a leggyakoribbak a következők:
OM
Az univerzum hangja; minden élőlény rezgése.
Szo Ham
Ez egy gyönyörű és erőteljes mantra, amely a fényt és az árnyékot egyaránt tiszteli; az ellentétek integrációját; élet és halál, fény és árnyék, belégzés és kilégzés; a jin és jang.
Sat Nam
Igazság
Om Namah Shivaya
Átalakulás; a változásból születő teremtés; a főnix felemelkedése.
Om Namo Bhagavate Vasudevaya
Csatlakozz az isteni akarathoz; átadom magam
Aham Brahmasmi
Én vagyok a teremtő erő
Tat Tuan Asmi
Én vagyok az, aki vagyok
Shanti, Shanti, Shanti, Shanti
Béke, béke, béke, béke
Gyakori mantrák magyarul:
Átadom magam a Te akaratodnak (Isten, Istennő, Univerzum, Ami VAN).
- • Szeretet
- • Béke mindenkinek
- • Megnyílok annak, ami VAN
- • Minden rendben van
Felkészülés a mantra meditációra
Mindig fontos, hogy felkészülj a mantra meditáció előtt. A mantra meditáció gyakorlásában sokat segít, ha megfelelő lelkiállapotba helyezed magad és spirituális légkört teremtesz.
- • Hagyd, hogy a spiritualitás érzése és a belső keresésed iránti lelkesedés töltsön el.
- • Ha lehetséges, zuhanyozz le és öltözz tiszta, fehér, bő ruházatba.
- • Húzd hátra a hosszú hajadat (ha hosszú), és ha lehet, moss fogat. A kényelmes és tiszta test elősegíti a tiszta elmét is.
- • Ülj le a spirituális gyakorlatodnak fenntartott szent teredben.
- • Hozz létre egy egyszerű oltárt a térben. Használhatsz inspiráló képeket, gyújts meg egy gyertyát, vagy némi füstölőt, hogy a levegő édes és a légkör meditatív legyen.
- • Add át magadat az egódnak. Ez arról szól, hogy tisztítsd meg magadat, engedd el az előítéleteket, és megnyílsz a határtalan, feltétel nélküli szeretetnek – az isteni kegyelemnek.
- • Ülj kényelmes pozícióba, amely lehetővé teszi, hogy a gerinced egyenes és felegyenesedett legyen.
- • Mondj egy imát a szíved mélyéről.
Hogyan végezzük a mantra meditációt?
Ha olyan mantrát végzel, amely egy szótagból áll, mint például az OM, kezdd azzal, hogy a légzésed ritmusára koncentrálsz.
Mondd magadnak az OM-et belégzés közben, majd kilégzés közben számolj. Lélegezd be az OM-et, lélegezz ki “egy”-et, lélegezd be az OM-et, lélegezz ki “kettő”-t, és így tovább a tízes számig, majd kezdd elölről.
Hosszabb mantráknál, mint például a So Hum mantra, kezdjük mély, nyugodt légzéssel, az elme és a test megnyugtatásával. Kapcsolódjunk mélyen a ritmushoz, és szívjuk magunkba a légzés ritmusát.
Belégzéskor mentálisan ismételjük meg a So-t, kilégzéskor pedig mentálisan ismételjük meg a Hum-ot.
Áramolj együtt a csendes hanggal és a légzéssel, és engedd, hogy a hang eggyé váljon a tudatoddal, vizualizáld, hogy belégzéskor az életerő energia áramlik a testedbe és lefelé a gerincedbe, kilégzéskor pedig az energia áramlik felfelé a gerincedbe.
Élvezd ennek a mantra technikának a gyakorlását anélkül, hogy bármit is elérned kellene. Élvezd a folyamatot, és idővel a légzésed és a mantrád eggyé válik.
20. Merkaba meditációs technika
A Merkaba meditációs technika egy nagyon erőteljes meditációs eszköz az átmenet, a gyógyulás, a manifesztáció és a felemelkedés érdekében.
Az Isteni Szeretet és a Szent Geometria megértését használja.
Ez a meditációs technika újraaktiválja a test körüli energiamezőket, amelyek a személyes Merkabád (idő- és dimenzió járműved) kezdetét adják.
A merkaba a légzés és a meditáció ősi módja, a szeretet és a mudrák (kéztartások) révén aktiváljuk, amelyek újraindítják és pörgetik a testet körülvevő geometriai energiamezőket.
Mivel a merkaba meditáció elég complex és sok lépésből áll (hirtelen légzésváltások, ujjváltások szemmozgatások), így nem javaslom, hogy egyedül nekiállj.
Éneklő meditációs tál, hangtál (Singing bowl)
A himalájai tálként vagy csészegongként is ismert hangtál, egy évszázadokra visszanyúló, a buddhista meditációban használt hangszer.
Hagyományosan Tibetben, Nepálban, Indiában, Kínában, Japánban és Koreában játszanak rajta, főként buddhista szerzetesek és kolostorokban.
Az hangtál fémből készül, gyakran nemesfémeket, például ezüstöt és aranyat is tartalmaz; sok tál fémes összetételének egyéb jellemzője a réz, ón, cink, ólom, vas és nickel.
A hangtálakat úgy szólaltatják meg, hogy a tál külső felületére belül vagy annak tetejére egy fa ütővel vagy kalapáccsal ráütnek, vagy lassan dörzsölik körbe.
A tál folyamatos harmonikus hangot ad ki, ha ezt helyesen csinálják. Ez a hang pihentető, a meditáció egy formája.
Ma a hangtálat jóga, gyógyítás, hangmasszázs, hangterápia, csakra kiegyensúlyozás és a meditáció más formáiban használják.
Az hangtálak különböző formákban, méretekben, mintákban, színekben, faragásokban és kézműves munkákban kaphatók.
Rajtuk különböző vallási témák és szimbólumok is megtalálhatók, mint például a tibeti mantra éneklés Om Mani padme hum, sárkányfaragások, mandala faragások, buddhista vallási szimbólumok.
A hagyományos tálak készítésének művészete elveszett művészetnek számít, a legtöbb régi tál nagyon kevés vagy egyáltalán nem tartalmaz díszítést.
A tálak többnyire kézzel készülnek, eltekintve néhány, a fényesítéshez és polírozáshoz használt szerszámtól, és két kategóriába sorolhatók:
- a kézzel kovácsolt (vert) hang tálak, amelyek többnyire Nepálból és Indiából származnak, és hagyományos eljárással készülnek;
- valamint a színes, faragott és kézműves tálak, amelyek népszerűek ajándékként, dekorációként és szuvenírként, és amelyek többnyire a Himalájai országból, Nepálból származnak.
Mára a hangtálak olyannyira híressé váltak, hogy még azok is tartanak ilyet a házukban, akik nem igazán meditálnak, csak életérzéshez és dekorációként használják.
A hangtál külső vagy felszíni megjelenése a mi állandóan változó természetünket jelképezi; egyik pillanatról a másikra már sosem leszünk már ugyanazok, mivel az események és a kölcsönhatások újabb és újabb változásokat okoznak bennünk.
Persze akár dekorációnak tartjuk, akár meditációra használjuk, a hangtál mindig az emberi spiritualitás szimbóluma lesz.
21. Lefekvés előtti vagy alvási meditáció – Shabad Kriya
Nehezen alszol el? Túl aktív az elméd, hogy még ha el is alszol, akkor is nyugtalan vagy, és nem alszol mélyen?
Rengeteg elmélet és vélemény létezik arról, hogy mennyi alvásra van szüksége az embernek, ez egészségi állapottól, aktivitástól és körülményektől függően változik. De tény, hogy minél mélyebb és nyugodtabb az alvás, annál kipihentebbnek érezzük magunkat másnap reggel.
Az alvásmeditáció a meditáció egy olyan formája, amely segít ellazítani az elmét, és megszabadítja azt a stressztől, ami békésebb és mélyebb alvást eredményez.
Az alvásmeditációnak számos módja létezik, de az alvásmeditáció elvégzése előtt érdemes először ezeket a lépéseket követni, hogy felkészítse a testét, és elősegítse a mélyebb és pihentetőbb alvást:
Lassíts le az alvásmeditáció előtt
Mielőtt lefekszel, kezdj el lassítani. Hagyd abba a nehéz szellemi tevékenységeidet; írd le, mit kell másnap megtenned, és hagyd a listát a másik szobában. Ez lehetővé teszi, hogy kitisztítsd az elmédet.
Ha más dolgok is foglalkoztatják az elmédet, akkor ezeket add át egy felsőbb szintű éppen munkanélküli erőnek, akinek szüksége van az éjszakai tevékenységre (ne szó szerint értsd, hanem spirituális értelemben).
Érezd magad teljesnek a napot illetően, és ismerd el, hogy mit értél el és milyen tanulságokat tanultál.
Bocsáss meg magadnak mindenért, ami zavar, és sorolj fel öt dolgot, amiért hálás vagy.
Röviden: a következő órákat most már szenteld a békés, nyugodt alvásnak.
Alvás előtti étkezési szokások
Legalább két és fél órával lefekvés előtt egyél utoljára.
Ha közvetlenül lefekvés előtt eszel (kis nasika, kis csokika, vagy éppen 2-3 szalámis szendvics), a testedet leköti az emésztés, és nehezen tudsz mélyen aludni.
Legyél tudatos, hogy mit eszel, ne fogyassz állati fehérjét, sült vagy nehéz ételeket alvás előtt. Könnyű esti étkezés: a könnyen emészthető ételek a legjobbak a vacsorához, és felkészítik a szervezetedet az alvásmeditációra, a tejtermékeket pedig ilyenkor már tényleg kerüld, mert megnehezítik a másnapi felkelést.
Gyakorold a bal orrlégzést alvásmeditáció előtt
A két orrlyuk két különböző energiához kapcsolódik. Energikusak és harciasabbak vagyunk, amikor a jobb orrlyukon keresztül lélegzünk, amikor pedig a bal orrlyukon keresztül lélegzünk, akkor ellazulunk és megnyugszunk. Körülbelül két és fél óránként a légzésünk természetesen váltogatja a domináns orrlyukakat. Evés után az orrlyukaink a balra váltanak, hogy befogadják az étel megemésztéséhez szükséges energiát, ez az oka annak, hogy evés után álmosnak érezzük magunkat.
A domináns orrlyuk az az orrlyuk, amelyen keresztül könnyebb lélegezni, ha a másik orrlyukat elzárjuk. Lefekvés előtt hasznos, ha csendben leülünk, és elzárjuk a jobb orrlyukat, és hosszan és mélyen belélegzünk a bal orrlyukon keresztül. A légzés lelassítása percenként négy vagy kevesebb légzésre megkönnyítheti az elalvást.
Ha rendszeresen, hetente párszor vagy akár minden este gyakorolod ezt az alvásmeditációt, az alvásod mély lesz és nyugodttá válik. A légzés ritmusának irányítása erősíti az idegrendszert és regenerálja az idegeket.
Néhány hónapos gyakorlás után, amikor ezt az alvásmeditációt gyakorolod, a légzésed ritmusa tudat alatt szabályozódni fog.
Nagyon jó meditáció a normál napi stresszes tevékenységek vagy akár a jetlag okozta napi fáradtságból való kilábalásra.
22. Transzcendentális meditáció
A transzcendentális meditációt űző ellentétes kérdések megvitatása.
A transzcendentális meditációval kapcsolatos Google képtalálatok talán halálra rémítenek. Mi az a hosszú fehér haj és a hosszú fehér szakáll?
Nem kell félni, a kép egyszerűen Maharishi Mahesh Yogi, a transzcendentális meditáció alapítójának képe.
Mivel interjúk során kuncogni szokott, a „kuncogó guru” becenevet adták neki. A transzcendentális meditációról azt mondják, hogy egy sor hindu meditációs technika összessége, amely magában foglalja egy mantra birtoklását is, amely alapvetően egyetlen hindu isten neve.
A transzcendentális meditáció a vezetői és követői szerint nem igényel mást, mint naponta mindössze kétszer 20 percet egy kényelmes ülő helyzetben, csukott szemmel, amit ők nyugodt éberségnek neveznek.
Szerintük ehhez nem kell koncentrálni vagy összpontosítani semmire. És állítólag anélkül is működik, hogy elhinnéd, hogy működik.
A transzcendentális meditáció követői azt is mondják, hogy a nyugodt éberség csúcsán az elme meghalad minden mentális cselekvést, amit ők transzcendentális tudatosságnak neveznek.
Azt is tanítják, hogy az elme ezen állapotának megtapasztalása magasabb IQ-t, kreativitást, tanulást, erkölcsi gondolkodást, sőt, még a testünk jobb neurológiai működését is eredményezi.
Röviden, a transzcendentális meditáció felszabadítja az elme és a test nagyszerű természetes képességeit egy boldogabb élet érdekében.
A transzcendentális meditáció követőivel szemben álló felek (értsd: konzervatív, kirekesztő vallások) néha féltékenységből szektázzák őket, mert a programjukat „A kreatív intelligencia tudományának” is nyilvánították, ami ma már a Maharishi University of Management egyik diplomája Fairfieldben, Iowa államban (USA).
Az egyetem azzal is büszkélkedik, hogy „az akadémiai diszciplínák teljes skáláját kínálja az élet minden területének sikeres menedzseléséhez”.
A transzcendentális meditáció leghihetetlenebb állítása mindamellett az, hogy képessé teszi követőit a repülésre – vagy lebegésre, vagy hogy természetfeletti és paranormális képességekkel rendelkeznek, például láthatatlanná válnak. A repüléssel együtt egyelőre ezt sem sikerült bizonyítani. Pedig milyen fantasztikus is lenne! Nem?
Bármilyen meditációs technikát is választasz, pusztán az önmegnyugvás megszerzése céljából tedd. A szenzációhajhászást felejtsd el.
23. Közös meditációs elvonulások
Az elvonulások fontos részét képezik az meditáció gyakorlásának.
A napi többszöri közös ülés (nem közösülés) és séta csoportosan építi fel a koncentrációt, az energiát és a tudatosság folyamatosságát, ami lehetővé teszi számunkra, hogy megnyissuk a szívünket és tisztábban lássuk a tapasztalás valódi természetét.
A meditációs elvonulások egy módja annak, hogy teret adjunk a felfedezésnek és a Lényünk megismerésének. Megismerni, hogy kik vagyunk és miért vagyunkk.
Segít neked, más hozzád hasonló emberekkel együtt, megtalálni a belső békét és fejleszteni a spirituális tudatosságot. Ez egy radikális meditációs technika, amely az önfelfedezés csodálatos utazására visz.
Rengeteg meditációs elvonulási központ van, amelyeket különböző csoportok vagy intézetek kínálnak, érdemes megtalálni a helyedet valamelyikük között.
Egy külföldi példa: a Satori elvonulások
A „Satori” háromnapos és hétnapos workshopokat kínál, ahol az alapvető szükségleteidet teljes mértékben kielégítik és gondoskodnak rólad a biztonságos környezetben, amelyet a segítő személyzet hoz létre.
A cél, hogy az energiádat és a figyelmedet a „közvetlen megtapasztalásra” összpontosítsd a teljes Létezéseden keresztül és nem csak az elmédből; ki van benned, ki vagy, mi a szeretet, mi a szabadság és találj válaszokat ezekre a kérdésekre, amelyeket az életedben hordozol.
Az általuk használt meditációs technika az „Önvizsgálat és kommunikáció”, ahol megismered önmagadat és megvizsgálod a pillanatnyi tapasztalataidat.
Amit találsz, azt kommunikálod, ezáltal felfedezed személyiséged rejtélyét a saját tempódban, és tanúja leszel tudatalattid mozgásának, miközben kommunikálsz egy partnerrel. Ez az elme tehermentesítése és a mélyebbre lépés.
Másik külföldi példa: Ki van belül? – elvonulás
A „Ki van belül?” modern zen koan eszközével ez a meditációs elvonulásos technika befelé halad, hogy közvetlenül megtapasztaljuk, kik vagyunk valójában, túl a maszkokon és a személyiség rétegein.
A „Ki vagyok én?” kérdés minden ember számára releváns, egzisztenciális kérdés, és soha nem lesz elavult.
Ha egyéniséggé akarunk válni, akkor mindannak elengedése, ami nem vagyunk, és annak vállalása, hogy kik vagyunk, egy út amivel elérhetjük ezt. Ennek a folyamatnak a felépítése úgy van kialakítva, hogy segítsen minden energiát befelé összpontosítani, elérve Lényünk magját, ami a béke, az öröm és a szeretet mindennek a középpontja.
Skandináv jóga és meditációs iskola
A Skandináv Jóga- és Meditációs Iskola egy tanárokból álló csoport neve, akik több független iskolát működtetnek Skandináviában és Németországban. Az iskola mentes minden kereskedelmi, politikai vagy vallási érdekeltségtől. A dán jógi, Swami Janakananda Swami Janakananda 1970-ben alapította a Skandináv Jóga- és Meditációs Iskolát Koppenhágában, mint nonprofit szervezetet.
Az iskola nagyon fontos eleme az elmélyült jógaoktatói képzés, amely a dél-svédországi Hååå Course Centerben tartott 3 hónapos tanfolyammal kezdődik, és egy olyan folyamatként folytatódik, amely szilárd személyes jóga- és meditációs tapasztalatokat ad.
Ramtha megvilágosodás iskolája
Ez a meditációs iskola Ramthától, egy 35.000 évvel ezelőtt élt ősi harcostól, hódítótól és felemelkedett mestertől eredezteti tanításait. Életének és tanításainak maradványai különböző indiai és egyiptomi régészeti leletekben, valamint az ősi hindu irodalomban találhatók. Ramtha tanításainak négy sarokköve a következő:
- • A „Te vagy Isten” kijelentés;
- • az utasítás, hogy tegyük ismertté az ismeretlent;
- • az a koncepció, hogy a tudatosság és az energia hozza létre a valóság természetét;
- • a kihívás, hogy hódítsuk meg önmagunkat.
Ramtha megvilágosodás iskolájának a világ minden tájáról és az élet minden területéről vannak tanítványai, hatéves kortól egészen az aranykorig.
Ez csak néhány a meditációs iskolák közül, amelyek közül a mély meditáció tanulása iránt érdeklődő személy választhat, a fontos dolog, hogy mit akarsz elérni, és milyen gyakorlatot szeretnél követni.
Meditációs eszközök: a harangok és a csengettyűk
A meditációs csengettyűk inkább csak egyfajta hasznos eszközök, amelyek segítenek megtisztítani az elmét a zavarodottságtól a meditációs ülés előtt és után.
Hallottad már a harangok harangzúgását közvetlenül a vasárnapi istentisztelet előtt? Vagy tapasztalta már, hogy várta, hogy a csengő jelezze a napi órák végét?
A meditációs harangok alapvetően ugyanígy működnek. Valaminek a kezdetét vagy a végét jelzik. A különböző meditációs harangokat arra használják, hogy megtisztítsák az elmét a gondolatoktól közvetlenül a meditációs ülés kezdete előtt. Ezeket a meditációs csengőket a meditációs gyakorlat végének jelzésére is megszólaltatják, és arra, hogy az embert kiengedjék az álmodozásból.
A meditációs csengettyűk tizenöt percenként megszólalnak, ami jelzésként szolgál a nyújtózkodásra vagy pozícióváltásra. Nem kell az órára nézned és időzítened magadat.
A különböző meditációs harangok különböző hangokat adnak ki. Egyesek üregesen és távolról, míg mások kissé élesen és közelről szólnak. Azonban ezeket mind ugyanarra a célra fejlesztették ki és használják. Jobb meditációs légkör biztosítása és az ember felriasztása finoman, kevésbé hirtelen és harsány módon.
Meditációs eszközök: Meditációs szék – mennyire hatékony?
A meditációs szék segíthet a relaxációs ülésekben.
Meditációs székes micsoda?
„Mé’r’?! nappali kanapéja nem elég jó meditálni?” „Miben különbözik a konyhai szék a meditációs széktől?” „Transzba ejt egyből, hogy felgyorsítsa a meditálást?”
Nos, a meditációs szék nem rendelkezik olyan különleges képességekkel, amelyekkel elvarázsolhat. Fizikailag sem sokban különbözik a házadban található székektől.
De egy meditációs szék segíthet javítani a meditációs ülés közbeni összpontosítás képességet azáltal, hogy kényelmesebb pozíciót biztosít. Na jó, egy drága fotel ezt is megadhatja.
Valójában egy meditációs szék használata több előnyt is nyújt. Hogy miért? Mert a meditáció során a testednek tökéletes harmóniában kell lennie az elméddel.
Ez megköveteli, hogy fókuszban maradj, és egy minimális kényelmetlen helyzet sem zavarhatja a meditációs folyamatot. Ha egy bizonyos pozícióban ülsz egy ideig a szokásos székedben, akkor az kényelmetlenséget eredményez (nem ezért mocorogsz állandóan?), és zavarhatja a meditációs folyamatot.
A speciálisan meditációs célokra tervezett szék azt ígéri, hogy a hagyományos székekkel ellentétben lágyan formálja a testet, megakadályozza a kényelmetlenséget és a lehető legnagyobb kikapcsolódást biztosítsa: a meditáció intenzív pillanatai alatt eléri, hogy a kissé előre dőlő szögén keresztül ne görnyedjen az ember, de megakadályozza a túlhajlást is.
A meditációs szék egy sajátos fajtája a Seagrass meditációs szék. Kialakítását az az igény hozta létre, hogy a meditálóknak, egy kényelmesebb ülőeszközt biztosítson. Ezt a különleges meditációs széket egy meditációs gyakorló tervezte meg, aki úgy érezte, hogy a lótuszülés pozíciója nem fokozza a meditáció közbeni összpontosítást.
Ez az alacsony profilú meditációs szék lehetővé teszi, hogy a lábak természetesebb helyzetben pihenjenek. A lábak vagy bokák keresztbe helyezése a padlón vagy felhúzása a székre továbbra is nyugodt érzést nyújt. A háttámasz sem jelent problémát. Ez az ülőalkalmatosság a szék háttámláját is megtámasztja.
Egy másik érdekes meditációs székkialakítás a Tilt Seat. A „térdelő” széknek tekintett Tilt Seat azonban nem gyakorol nyomást a térdekre, és alternatívaként tanulós asztalként is használható, mivel olyan szögben van elhelyezve, hogy ne terhelje a nyakat olvasás közben vagy a padlón lévő párnán ülve.
Igazából nem is az számít, hogy egy direkt meditációs széknek tervezett csodán ülsz, vagy egy saját bevált alkalmatosságon. A lényeg: hogy ne terheld meg a tested egyetlen olyan részét sem, amely ahhoz szükséges, hogy jól tudj koncentrálni és ellazulni mocorgás nélkül.
Meditációs párnák
A meditációs párnák úgy néznek ki, mint egy kis babzsák a nappaliban.
Ezek a párnák a „relaxációs választ” ösztönzik, nem zsibbad el a térded, és a popsidat sem töri fel semmi.
Meditációs eszközök: Meditációs zene
A meditációs zene mint a sikeres meditáció eszköze.
Sok ember, aki csak most kezd ismerkedni a meditációval, nehezen tud fókuszban maradni: egyszerűen nem szoktak hozzá, hogy akár csak néhány percig is „gondolattalanok” maradjanak.
Itt jönnek a képbe az irányított meditációk és zenék.
A meditációs zene lehet bármilyen, általad választott nyugtató zene.
Nem feltétlenül kell, hogy valami indiai ének vagy Mozart-mű legyen: lehet bármilyen zene, amelyről úgy érzed, hogy megtisztítja az elmédet minden gondolattól.
Néhány profi meditációs vezető, aki privát foglalkozásokat tart, meditációs zenét használ súgó jelzésekkel. Ezek a súgók olyanok, mint a forgatókönyvek, amelyeket felolvasnak a meditálóknak, hogy könnyebben és gyorsabban elérjék a mély relaxáció állapotát.
A legtöbb meditációs zenéről azt mondják, hogy már néhány perc hallgatás után segített az embereknek elérni a boldog állapotot. Egyes meditációs zenék operai zenei mintákat, kóruszenét, sőt, akár csak természetes hangokat is tartalmaznak.
Több ezer zeneszám és meditációs zene van szintén a Youtube-on.
Nem számít, hogy úgy hangzik, mint egy szeánsz, vagy éppen valaki csak zongorázni tanul. A lényeg az, hogy neked működik, és megvan a zenével a kémia.
Meditációs mítoszok
Gyakori meditációs mítoszok és tévhitek.
Meditáció. Ha ezt a szót meghallod, fogadok egy ezresbe, hogy elképzeled, hogy keresztbe tett lábakkal ülsz a padlón, csukott szemmel, és a szádból halk „Om” hang jön ki. Ez sztereotípia, és nincs rá szükség.
A legtöbb ember a meditációt mindig a szektás gyakorlással hozta összefüggésbe. Az ilyen meditációs tévképzetek elriasztják az embereket attól, hogy egyáltalán fontolóra vegyék, hogy jobban mögé nézzenek.
A meditáció egy egészséges spirituális gyakorlat, és jó kiegészítője az életednek.
Lehetővé teszi, hogy kapcsolatba lépj belső éneddel (vagy közelebb érezd magad Istenhez), és a relaxáció mélyebb állapotába juttat.
Ha te viszont azonnal meditációs kitekert ülőpózokat javasolsz azoknak, akiknek fogalmuk sincs, hogy mi is ez valójában, gyorsabban megkapod a „nem, köszönöm!” válaszukat, mint ahogyan azt mondták volna, amikor arra kéred őket, hogy ugorjanak le a hídról.
És íme néhány indoklásuk:
1. Meditációs mítosz: A meditáció hamis vallás!
Egyáltalán nem. Bár a meditáció egy spirituális diszciplína, nem tartozik egy adott valláshoz, és nem is arra szolgál, hogy beszervezzenek téged bárhova is.
Az imához, vagy az imádat egy formájához hasonlítható, de nem mondja meg, hogy kiért imádkozz, vagy kihez imádkozz. Alapvetően az összes vallások minden hagyományában jelen van.
2. Meditációs mítosz: A meditáció menekülés a valóság elől.
Egyáltalán nem. A meditáció szembesül a valósággal. Nem csinál menekülőművészeket a gyakorlóiból, és nem fest képzeletbeli jeleneteket, hogy becsapja az elmét attól, ami igaz és valóságos. A meditáció csupán arra tanít meg minket, hogy jobb tudatossággal és összpontosítással nézzünk szembe a létezővel.
3. Meditációs mítosz: A meditáció furcsa és bizarr.
Nem teljesen igaz. Igaz, van néhány meditációs gyakorlat, amely azt ígéri, hogy a létezés egy másik, „új szintjére emeli” az embert, vagy éppen valamilyen pszichikai képesség birtokába juttat.
Nos, maga a meditáció a maga legegyszerűbb formájában alapvetően egy nagyon egyszerű elmegyakorlat. Nem igényli, hogy transzszerű állapotba kerüljön az ember ahhoz, hogy elérje célját, a mély nyugalmi állapotot.
4. Meditációs mítosz: A meditáció egocentrikus.
Hamis. Még ha a meditáció megköveteli is, hogy az ember egyedül töltsön időt, ez nem jelenti azt, hogy bezárkózunk mások előtt. A meditáció megtanít minket arra, hogy képesek legyünk túllátni az életünkben lévő sötétségen. Ha ezt elértük, akkor jobban tudunk segíteni másoknak.
A meditáció segíthet az embereknek legyőzni a negatív gondolatokat és érzéseket, például a stresszt és a depressziót.
De ehhez teljesen biztosnak kell lenned abban, hogy rendíthetetlen buzgalommal és őszinte szándékkal végzed a gyakorlatot. A haszonlesés nem meditálás.
Meditációs ruházat típusok
A meditációs ruházat az a ruházat, amelyet azok az emberek viselnek, akik meditálnak.
Kifejezetten meditációra tervezték őket, amelyek laza és kényelmes stílusúak, így a testnek felfrissült és nyugodt érzést adnak meditáció közben.
A meditációs ruházatot azokból a ruhákból tervezték, amelyeket eredetileg a meditálók, például a szerzetesek, a tibetiek, a buddhisták viseltek. A kifejezetten a meditációs hagyományokhoz tervezett meditációs ruhák viselése fokozza az elmélyülési élményt.
Rengeteg meditációs ruhadizájn létezik, attól függően, hogy milyen típusú vagy formájú meditációban veszel részt. Íme néhány a gyakori meditációs ruhák közül:
Meditációs ruházat: Jóga meditációs ruházat
Ezt a fajta meditációs ruházatot a jógameditálók viselik. A konzervatívabb jógameditálók ruházata leginkább fehér színű, hosszú ujjú laza felsővel és laza nadrággal, amely puha anyagból készült, ami nagyon pihentető és kényelmes érzést ad meditáció közben.
A modernebb jógameditálók azonban, akik általában a jóga különböző testhelyzeteit, az úgynevezett fitneszjógát végzik, tornatermi típusú ruházatot alakítottak ki, amely alapvetően valami testhezállóbb és pamut anyagot használ.
Zen meditációs ruházat
Hasznos, ha van zen köntösünk gyakorlás közben, különösen, ha elvonuláson vagy hétvégi foglalkozáson vagyunk.
A zen köntöst viselve elismerjük az elkötelezettséget, hogy a Dharma (buddhista tanítások), a tanító (Buddha) és a Szangha (spirituális közösség) jelenlétében éljük az életünket.
A köntös általában a Jubonból, egyfajta ingből áll, és réteges alsóruhaként szolgál, amelyet a Koromo (laikus zen köntös) vagy ülő kabát alatt viselnek, valamint a Hakamából, amely egy teljes hosszúságú japán zen ülőszoknya, amelyet férfiak vagy nők viselnek.
A szoknya elöl és hátul kétszeresen rakott, ami bőséges helyet biztosít a keresztbe tett lábakkal való üléshez vagy térdeléshez.
Tibeti és nepáli meditációs ruházat
Ezt a meditációs ruházatot általában egy csubával viselik, amely olyan, mint egy hosszú szoknya, általában selyemből készült, és egy tibeti meditációs ing, amely hosszú ujjú vagy ujjatlan és selyemből és műselyemből készült, néha zen tibeti meditációs kendő alatt viselik.
Egyéb meditációs ruhák, amelyeket általában meditációhoz használnak, a következők:
Kurták
Ezek ing típusú meditációs ruhák, amelyeket egyszerű meditációkhoz használnak. Az indiai kurták nagy, térdig érő, hosszú ujjú ingek, amelyek lazák és kényelmesek a meditáció során.
Jubon
Ezt a meditációs ruházatot általában a kimonó alatt viselik, hogy igényesebb megjelenést kölcsönözzenek, és hogy elkerüljék a kimonó gyakori mosását.
Koromo
Ez egy hagyományos szerzetesi köntös hét redővel. A kimonó fölött és a jubon alatt viselik.
A meditációs ruházatnak sok más stílusa és mintája is létezik a különböző meditációs gyakorlatokhoz, bármilyen gyakorlatot vagy stílust is viseljen valaki meditációhoz, a meditációs ruházat mindig a meditáció külső kifejeződésének része lesz.